Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Bélflóra helyreállítása természetes módon- Probiotikum és prebiotikum az egyensúlyért

Bélflóra helyreállítása természetes módon- Probiotikum és prebiotikum az egyensúlyért

A kiegyensúlyozott bélflóra jelentős szerepet játszik a tápanyag felszívásában, a kórokozók elleni védelemben és az immunrendszer fejlődésében. Ha felborul az egyensúlya megnő a káros baktériumok száma és szervezetünk védekezőképessége is gyengül. A kérdés csupán az, hogy milyen természetes lehetőségek állnak a rendelkezésünkre, hogy segíthessük a megfelelő bélflóra kialakulását?

Miért borul fel a bélflóra egyensúlya?

              A bélflóra egyensúlyának megbomlása azt jelenti, hogy a káros baktériumok elszaporodnak a hasznosokkal szemben. Ennek több kiváltó oka is lehet:

-fertőzés

-antibiotikum kezelés

-túlzott alkoholfogyasztás

-egyoldalú táplálkozás

-dohányzás

Ezek hatására megváltozik a belek anyagcseréje, a tápanyagok felszívódása és az immunitás. Ahhoz, hogy a felborult egyensúly helyreálljon meg kell szüntetni a probléma okát, majd visszaépíteni a megfelelő flórát pre- és probiotikumok útján.

 

 

Mi a probiotikum és prebiotikum?

              A probiotikum a szájon át elfogyasztott baktériumok és gombák összessége, amelyek nem pusztulnak el az emésztés során és élve érik el a vastagbelet. Tulajdonképpen ezek a táplálékkiegészítőkkel bevitt pozitív hatású mikroorganizmusok.

              A prebiotikumok olyan emészthetetlen élelmiszer-összetevők, amelyek változatlan formában jutnak el a vastagbélbe. Ezek serkentik a jótékony baktériumok szaporodását. A vastagbél mikroorganizmusai lebontják és fermentálják az élelmi rostokat, amivel köztes termékek keletkeznek, főként rövid szénláncú zsírsavak. Ezek a zsírsavak segítik a vastagbél perisztaltikus mozgását.

Bélflóra teszt

              A bélflórát alkotó törzsek és fajok vizsgálata széklet genomikai teszttel valósul meg (SGT). A teszt alkalmas a túlnövekedés kimutatására is. Mindenki egyéni mikrobiommal rendelkezik, ami időszakonként még változhat is. A diagnózis felállításával alakíthatunk étrendünkön és életmódunkon, hogy az az egészségünket szolgálja.

 

Bélflóra helyreállítása természetes módon

              Számos termék és élelmiszer áll rendelkezésünkre a bélflóra regenerálásának céljából. A probiotikumok közül léteznek emberi eredetűek vagy olyan baktériumok, amelyek erjesztett tejtermékek starter kultúrái. Az utóbbira példa: lactobacillus, bifidobacterium, enterococcus stb.

              A prebiotikumok emészthetetlen élelmiszer komponensek. Bizonyos élelmiszer-összetevők normál állapotban tartják az immunhálózatot, továbbá hozzájárulnak az immunrendszer fejlődéséhez és egészséges működésének megőrzéséhez. Fogyasszunk élelmi rostokat, oligoszacharidokat (csicsóka, tej, zabpehely, hüvelyesek, banán, hagymafélék) és erjesztett tejet, hogy támogassuk a bélflóránk egészséges összetételét.

              Fontos csoportot képeznek a biogenikus anyagok is. Ezek olyan élelmiszer-összetevők, amelyek stimulálják az immunrendszert és visszaszorítják a sejtek mutációját, a daganat kialakulását, a szabadgyökök képződését és a magas koleszterinszint kialakulását. Idesoroljuk többek között a C-, illetve E-vitamint, flavonoidokat, EPA, DHA omega-3 zsírsavakat és a laktotripeptideket.

 

Mennyi idő a bélflóra helyreállítása?

              Ez egy elég bonyolult kérdés, hiszen sok külső tényezőtől függ. Először is, hogy hajlandóak vagyunk-e lemondani káros szenvedélyeinkről vagy átváltani egy egészségesebb étrendre? Természetesen minél több ártó hatást iktatunk ki és ezzel párhuzamosan probiotikumot vagy prebiotikumot vonunk be a táplálkozásunkba, annál hamarabb érhetjük el a célunkat. A kúrát 3 héttől, akár fél évig is folytathatjuk, hiszen a bevitt bélflórát támogató táplálék vagy probiotikum nem adagolható túl.

 

Természetes módon fenntartani a bélflóra egyensúlyát gyerekjáték. Az aranyszabályokat mind ismerjük, amelyek betartása hozzájárul az egészséges bélműködéshez. Ezek alapján fogyasszunk sok zöldséget és gyümölcsöt az élelmi rostokért, vitaminokért és flavonoidokért, valamint ezek préselt levét, erjesztett tejtermékeket és halat. Szedhetünk probiotikumot is, hogy segítsük a jó baktériumok megtelepedését és szaporodását.

 

Források:

Kunz, C., Kuntz, S., & Rudloff, S. (2009). Intestinal flora. Breast-Feeding: Early Influences on Later Health, 67-79.

Puupponen-Pimia, R., Aura, A. M., Karppinen, S., Oksman-Caldentey, K. M., & Poutanen, K. (2004). Interactions between plant bioactive food ingredients and intestinal flora—effects on human health. Bioscience and microflora23(2), 67-80.

Kaminogawa, S. (2010). Effects of food components on intestinal flora, intestinal immune system and their mutualism. Bioscience and microflora29(2), 69-82.

Mitsuoka, T. (2000). Significance of dietary modulation of intestinal flora and intestinal environment. Bioscience and microflora19(1), 15-25.

 

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: probiotikum vitaminok zinzino

Keresés