Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Immunrendszer erősítése, immunrendszer erősítő ételek

Immunrendszer erősítése, immunrendszer erősítő ételek

Az immunrendszer megvédi szervezetünket a környezetünk ártalmas betolakodóival szemben, mint a baktériumok, vírusok, gombák vagy paraziták. Az egyes kórokozók több fronton is támadhatnak minket: cseppfertőzéssel, táplálkozás útján, de akár bőrön keresztül is. Emiatt fontos, hogy immunrendszerünk erős legyen és bármilyen területen kezelni tudja ezeket a behatolókat.

Az immunrendszer működése

            Az immunrendszer két módon léphet fel a szervezetbe kerülő ismeretlen anyagokkal szemben: természetes vagy tanult immunválasz útján. A természetes immunrendszer a velünk született immunitást jelenti, amely nem specifikus reakciót ad a kórokozókra. Ez azért hasznos, mert gyors és hatékony. Előfordulnak azonban olyan esetek, amikor ez a fajta immunválasz nem elegendő, ilyenkor van szükség a szerzett immunitásra. A szerzett immunitás az, amikor a szervezet leküzd egy kórokozót és később emlékezik annak leküzdésének módjára, valamint idetartozik a védőoltások által nyújtott védelem is.

 

Az immunrendszer és táplálkozás kapcsolata

Immunrendszerünk megfelelő működéséhez mi is hozzájárulhatunk táplálkozásunkkal. Nem is gondoljuk, de a testünk védekező mechanizmusát kritikusan meghatározza az, hogy mit eszünk és mennyit. Az alultápláltság, a makro- (zsírok, fehérjék, szénhidrátok) és mikrotápanyagok (vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek) hiánya nagyban rontja az immunrendszerünk védekezőképességét. Az alultáplált szervezet fogékonyabb a megbetegedésekre, ezért fontos, hogy étrendünk biztosítsa a biológiailag értékes fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat, antioxidánsokat (C-vitamin, E-vitamin, béta-karotin) és nyomelemeket (vas, réz, cink, szelén).

A szénhidrátok adják az energiát az immunrendszer működéséhez. A zsírok fontos szerepet játszanak a zsírban oldódó vitaminok (A, D, K, E) felszívódásában, forrásai az omega-3 és omega-6 zsírsavaknak, segítik a sejtek áteresztőképességét és stabilitását, fontos energiaforrást jelentenek és hatással vannak az immunválasz szabályozására. A fehérjék adják a sejtek vázát, az enzimek és bizonyos hormonok felépítését. Az enzimek és hormonok alapvető folyamatokban vesznek részt a szervezetünkben. Nem is kérdés, hogy ezen tápanyagok milyen fontosak a testünk megfelelő működésében.

  Immunerősítő élelmiszerek

Az immunrendszer erősítése

            Az eddigiekkel párhuzamban, az immunrendszer erősíthető egy változatos, kiegyensúlyozott étrend bevezetésével, ami magába foglalja az összes, szervezet számára kulcsfontosságú tápanyagot. A lényeg, hogy változatosan étkezzünk. Akkor ugyanis a legvalószínűbb, hogy mindent beviszünk a szervezetünkbe, amire annak szüksége van. Ilyen étrendet nem könnyű azonban összeállítani és a mindennapi életünk részévé tenni. Ennek kapcsán jutnak középpontba a táplálékkiegészítők és a szuperélelmiszerek. Segítségükkel gyorsan és egyszerűen pótolhatjuk vagy egészíthetjük ki az étrendünk vakfoltjait.

            Az étrenden kívül a bélflóra is szerves részét képezi az immunrendszernek. Az belekben található bélflóra segíti a tápanyagok felszívódását, valamint kölcsönhatásban áll a szervezetbe jutott kórokozókkal. Ez az interakció jelentős szerepet tölt be az immunrendszer fejlődésében. A felborult bélflóra csökkenti az immunrendszer hatékonyságát, emiatt fontos a probiotikumok, illetve olyan élelmiszerek fogyasztása, amelyek a megfelelő baktériumokat pótolják a belekben (savanyúság). Természetesen az immunerősítők is sokat segíthetnek!

 

Szuperélelmiszerek és táplálékkiegészítők

            A szuperélelmiszerek olyan ételek, táplálékkiegészítők, amelyek koncentráltan tartalmaznak vitaminokat és ásványianyagokat (mikrotápanyagokat) és kizárólag természetes összetevőket tartalmaznak. Ebből fakadóan mellékhatásuk nincs. Fogyaszthatjuk őket kúraszerűen, de rendszeres étrendbe illesztéssel is. A mikrotápanyagok mellett egyéb hasznos anyagok is bejutnak a szervezetünkbe, mint a rostok és antioxidánsok. Szuperélelmiszernek számít a chia mag, a spirulina, alga, fokhagyma, goji bogyó, méhpempő, kelkáposzta és sorolhatnánk a végtelenségig.

 

Láttuk, hogy az egészséges étkezés adja a védekező mechanizmusaink alapját. Nagyban függ tőle az immunrendszerünk hatékonysága. Fontos, hogy odafigyeljünk táplálkozási szokásainkra és felülvizsgáljuk azt egészségünk érdekében. A táplálékkiegészítők nagy segítséget adhatnak a kiegyensúlyozott, változatos étrend kialakításában, így érdemes kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket is.

 

 

 

Források:

Karacabey, K., & Ozdemir, N. (2012). The effect of nutritional elements on the immune system. J Obes Weight Loss Ther2, 152.

 

Marcos, A., Nova, E., & Montero, A. (2003). Changes in the immune system are conditioned by nutrition. European journal of clinical nutrition57(1), S66-S69.

 

BARBARA, G. Z., ATTILA, D. G., ZSUZSANNA, D. H., & KAR, T. É. I. A BIOAKTÍV LIPIDEK ÉS A ZSÍRSAV-BIOSZINTÉZIS SZEREPE A CANDIDA PARAPSILOSIS VIRULENCIÁJÁBAN.

 

https ://unipatika.hu/magazin/mi-is-az-a-superfood-szuperelelmiszerek-patika-magazin

 

Tartalomhoz tartozó címkék: CBD kisokos immunerősítés

Keresés