Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Koleszterintszint csökkentése- Étrendkiegészítők koleszterin problémáknál

Koleszterintszint csökkentése- Étrendkiegészítők koleszterin problémáknál A koleszterin a lipidek közé tartozó szteránvázas vegyület, amely kulcsfontosságú funkciókkal rendelkezik a szervezetünkben. Részt vesz a sejtek felépítésében, valamint az epesav és hormonok előanyagaként is szolgál. A máj termeli a legtöbb koleszterint a testünkben, de táplálkozás útján is bejuttatunk bizonyos mennyiséget a szervezetünkbe. Ha valakinek magas a koleszterinszintje,

ajánlott a koleszterin fogyasztást minimalizálni és olyan élelmiszereket vagy étrendkiegészítőket fogyasztani, amelyek közvetetten elősegítik a koleszterin lebontását vagy gátolják a felszívódását. Cikkünkben sorra vesszük azokat az étrendkiegészítőket, amelyek orvosolják a magas koleszterinszintet.

 

Koleszterinszint-csökkentő étrendkiegészítők

Fitoszterolok

              A fitoszterolok felépítésüket tekintve nagyon hasonlóak a koleszterinhez. A legalapvetőbb fitoszterolok a sztigmaszterol, kampeszterol és szitoszterol. Ezeket a vegyületeket tiszta formájukban egymástól elválasztani nagyon nehéz, így külön-külön nem sok információval rendelkezünk a biológiai hatásukat tekintve. A klinikai kísérletek során vegyes fitoszterolokkal kísérleteznek általában. A fitoszteroloknak a belekben van nagy jelentőségük, ugyanis csökkentik a koleszterin felszívódását, azáltal, hogy nagyobb a megkötési képességük, így a sejtek hamarabb abszorbálják őket. A koleszterinnek 30-40%-nak felszívódását képesek meggátolni.

              Tanulmány alapján, étrendkiegészítőként a lecitinben feloldott, észtermentesített fitoszterolok 37% -al csökkentik a koleszterin felszívódását, ami az LDL-koleszterinszint 14,2%-os csökkenését eredményezi. Mivel a koleszterin micella formájában szívódik fel, a fitoszterolok is aktívabbak ebben a formában. Emiatt hatékonyabb zsíros ételekben, mint olajban vagy margarinban feloldva. Napi 2-3 g fitoszterol már segít a koleszterinszint csökkentésében. Ennél többet fogyasztva sem csökkenthető jobban a koleszterinszint, így nem érdemes nagyobb adagot bevenni belőle.

 

Halolaj

              A halolajban lévő omega-3 zsírsavak, a DHA és EPA, a többszörösen telítetlen zsírsavak csoportjába tartoznak. Növényi eredetű forrásaik a lenmag, lenmag-, repce-, kukorica-, szójaolaj, olajos magvak: dió, mák, tökmag, zöldségek: káposzta, kelbimbó, zöldborsó, uborka stb. Más jelentős forrásai a tengeri halak, mint a makréla, hering, lazac, szardínia. Az omega-3 zsírsavak csökkentik a vér triglicerid koncentrációját, valamint a trombózis bekövetkezésének esélyét. Emellett, emelik a HDL koleszterinszintet, ami szintén segít a szív-és érrendszeri megbetegedések elkerülésében. Heti 2-3-szori tengeri hal fogyasztása javasolt, vagy napi 500 mg bevitele halolaj formájában a pozitív élettani hatás eléréséhez.

Koleszterin csökkentése étrendkiegészítőkkel

Élelmi rostok

              Az élelmi rostoknak két csoportja van: vízoldékony és vízben nem oldódó. A vízben oldódó élelmi rostok csökkentik az LDL-koleszterin szintjét és a szívbetegségek kialakulásának esélyét. Nagy szerepük van a szénhidrátok és zsírok anyagcseréjére, mivel lassítják az emésztést és az anyagok felszívódását, a vér glükózszintjének evés utáni emelkedését, valamint az inzulinválaszt. Vízoldékony rost található a zabfélékben, árpában, gyümölcsökben, zöldségekben, hüvelyesekben stb.

Az étrendkiegészítők szedése mellett kiemelkedően fontos a testmozgás és a stressz elkerülése, ahhoz, hogy a koleszterinszint tartósan alacsonyan maradhasson.

Bízunk benne, hogy segítetünk ezzel a rövid összefoglalóval. Ha igen, kérjük oszd meg a Facebookon, hogy más is olvashassa, akinek koleszterin probléámja van. Köszönjük! 

 

Források:

 Ostlund Jr, R. E. (2007). Phytosterols, cholesterol absorption and healthy diets. Lipids42(1), 41-45.

 

Clandinin, M. T., Foxwell, A., Goh, Y. K., Layne, K., & Jumpsen, J. A. (1997). Omega-3 fatty acid intake results in a relationship between the fatty acid composition of LDL cholesterol ester and LDL cholesterol content in humans. Biochimica et Biophysica Acta (BBA)-Lipids and Lipid Metabolism1346(3), 247-252.

 

Bazzano, L. A. (2008). Effects of soluble dietary fiber on low-density lipoprotein cholesterol and coronary heart disease risk. Current Atherosclerosis Reports10(6), 473-477.

 

Tartalomhoz tartozó címkék: immunerősítés koleszterincsökkentés

Keresés