Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Magas koleszterinszint? - Minden, amit tudni kell a koleszterin diétáról

Magas koleszterinszint? - Minden, amit tudni kell a koleszterin diétáról

A magas koleszterinszint a szív- és érrendszeri megbetegedések egyik fő okozója. Habár a szervezetünk maga is termel koleszterint, táplálkozásunkkal csökkenthetjük a bevitelét, így képesek vagyunk kontrollálni a szervezetbe jutott mennyiségét. Nézzük meg mi is a koleszterin, milyen ételekben fordul elő és mit tehetünk a magas koleszterinszint ellen!

 

Mi a koleszterin? – HDL- és LDL-koleszterin

              A koleszterinnek két fajtája van: a HDL- és az LDL- koleszterin. A HDL és az LDL lipoproteinek, vagyis fehérjéből és lipidből álló vegyületek, amelyek a koleszterin szállítását végzik. A szállítás irányától függően soroljuk a koleszterint ebbe a két csoportba. Emlegetik őket jó (HDL) és rossz (LDL) koleszterin néven is. Érdemes tudni, hogy az emberi szervezetnek koleszterinre szüksége van, hiszen a sejtmembránok alkotóeleme és nélkülözhetetlen szerepet tölt be bizonyos anyagok szintézisében, mint az epesav, illetve bizonyos hormonok.

              Az LDL szállítja a koleszterint a májból a sejtek felé. Az LDL-koleszterint, azért nevezik rossznak, mert ha mennyisége feldúsul a vérben, az általa szállított koleszterin letapadhat az erek falán. Ennek következtében érszűkület, valamint az erek falának csökkent rugalmassága révén érelmeszesedés alakulhat ki.

              A HDL végzi a sejtek által fel nem vett koleszterin visszaszállítását a májba. Az LDL koleszterinnel szemben ez jó koleszterinnek számít, hiszen ez nem csak az érfalról, de a vérből is összegyűjti az ott keringő felesleget. Segíti a koleszterin májban történő visszajutását és lebontását és ezúton hozzájárul az erek védelméhez.

 

Mi a magas koleszterinszint oka?

              A fentiekben olvashattunk a koleszterin fajtáiról és arról, hogy a szervezetnek nagy szüksége van a jelenlétére. De akkor miből ered a magas koleszterinszint? Miért vezet betegséghez?

              Ha túl magas az össz- és LDL- koleszterinszint, illetve a triglicerid mennyisége a vérben, ezzel szemben pedig a HDL-koleszterinszint alacsony, akkor a kóros vérzsírszint előidézhet szív-és érrendszeri megbetegedéseket. Korábban említettem, hogy koleszterint a szervezetünk is előállít. Táplálkozásunkkal tudjuk befolyásolni a mennyiségét, de a magas koleszterinszint elsősorban nem a koleszterinben gazdag ételekre, hanem a mozgáshiányra, ülő életmódra és genetikára vezethető vissza. Érdemes tehát mozgást csempészni az életünkbe, valamint úgy táplálkozni, hogy az ne dúsítsa vérünk koleszterinszintjét. A táplálkozás 20-30%-ban befolyásolja vérünk koleszterin tartalmát. A maradékot a szervezet a májban, mellékvesében, petefészekben és herében szintetizálja.

 

Vérzsírszint osztályzása

 

Normális (mmol/l)

Határérték (mmol/l)

Magas (mmol/l)

LDL-koleszterin

<3,4

3,4-4,2

4,2<

HDL-koleszterin

<0,9

0,9-1,42

1,42<

Összkoleszterin

<5,2

5,2-7,1

7,1<

Triglicerid

<1,7

1,7-2,3

2,3<

 

 

Koleszterin diéta- gyümölcsök, zöldségek,  olajos magvak, tengeri hal

Koleszterin diéta – Mit szabad és mit nem?

A koleszterin állati forrású vegyület, többek között megtalálható zsírokban, húsban, vajban belsőségekben, tojássárgájában stb. Az említett élelmiszerekben található telített zsírok növelik a vér össz- és LDL koleszterinszintjét. Ahhoz, hogy kordában tartsuk a koleszterinszintünket, ezeknek a fogyasztását csökkenteni kell.

A telített zsírokkal szemben, a telítetlen zsírok bevitele hasznos a magas koleszterinszint elleni küzdelemben. Telítetlen zsírokat a növényi olajok tartalmaznak, amelyeik csökkentik a vér össz- és LDL-koleszterinszintjét.

Növényi eredetű anyagok a fitoszterinek, amelyek felépítése hasonló a koleszterinéhez. Ez a hasonlóság pedig azt eredményezi, hogy a szervezet jobban preferálja a fitoszterinek felszívódását a bélrendszerben, mint a koleszterinét, ezáltal a fitoszterinek blokkolják a koleszterin egy részének abszorpcióját. Napi 2-3 g fitoszterin fogyasztása, 2-3 hét után, az LDL-koleszterin szintjét átlagosan 7-10%-al, ami a szívinfarktus esélyét 20%-al csökkenti. Előfordulásuk: gyümölcsökben, zöldségekben, diófélékben, magokban, hüvelyesekben, növényi olajokban stb. Fontos, hogy a fitoszterinek hőérzékenyek, így a nyers zöldségek és gyümölcsök, valamint a hidegen sajtolt olajok használata ajánlott.

             

A koleszterin diéta szabályai:

-telített zsírsavak csökkentése

-koleszterinben szegény ételek fogyasztása

-B3-vitamin fogyasztása (növeli a HDL-koleszterint: csirkehús, lazac, borjúhús, makréla, pisztráng, mogyoró

-omega-3 és egyéb többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó ételek fogyasztása

-zöldségek, gyümölcsök fogyasztása

 

Magas koleszterinszint esetén kiemelkedő fontossággal bír a rendszeres testmozgás, a stressz kerülése és a megfelelő diéta betartása. Ezek együttesen képesek javítani a vér emelkedett koleszterinszintjét. Noha a genetikánk ellen nem tehetünk semmit, a diéta betartásával 20-30 %-ot is lefaraghatunk a koleszterinünkből.

 

 

 

 

Források:

 

Clifton P. Lowering cholesterol - a review on the role of plant sterols. Aust Fam Physician. 2009 Apr;38(4):218-21. PMID: 19350071.

 

http://nelegbeteg.hu/tanulmany-fitoszterolok.html

 

https://www.webbeteg.hu/cikkek/sziv_es_errendszer/22560/koleszterin-csokkento-dieta

Tartalomhoz tartozó címkék: diéta egészségmegőrzés

Keresés