Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Mire jó a halolaj?

Mire jó a halolaj?

A halolaj mire jó? Röviden:egészéget ad!  A hal, illetve halolaj fogyasztásával biológiailag hasznos fehérjékhez, valamint bizonyos ásványi anyagokhoz és vitaminokhoz is hozzájuthatunk. Omega-3 zsírsav-tartalmuk miatt kiemelt jelentőségű a fogyasztásuk, hiszen ezek a zsírsavak bizonyítottan nagy szerepet játszanak az egészség fenntartásában. Nem csoda, hogy a vezető gyártók, páldául a Zinzino is rengeteg haalolaj tartalmú terméket gyárt!

Miért fogyasszunk halolajat?

Több okból is érdemes a halolajat belecsempészni az étrendünkbe. Az egyik nyomós oka ennek az, hogy a táplálkozásunk során sokkal több omega-6 zsírsavat juttatunk a szervezetünkbe, mint amennyit kellene. Az omega-3 és omega-6 zsírsavak közötti aránynak 1:1 és 1:4 között ajánlott tendálnia. Ehelyett a növényi olajokkal való sütés, az olajos magvak, gabonák és hús fogyasztása sokkal több omega-6 zsírsavat halmoz fel a testünkben, mint, ami normális lenne. Ez ellen azt tehetjük, hogy csökkentjük az omega-6 szerepét az étrendünkben és növeljük az omega-3 bevitelét. Az utóbbit elérhetjük heti 3-szori hal evéssel, marha, kecske és bárány hús fogyasztásával, illetve olyan zsiradékok használatával, amelyek omega-3-ban bővelkednek. (repce, lenmagolaj stb.) Sokan azonban nem szeretik a halat vagy nem szeretnének gyakrabban fogyasztani vörös húsokat. Mint ahogyan az sem véletlen, hogy az olcsóbb napraforgóolajjal bűvészkedünk a konyhában. Ezekben az esetekben egyszerűbb és kényelmesebb választás lehet, ha beszerzünk egy üveg halolajat otthonra. A halolaj kitűnő omega-3 zsírsav forrás, ugyanis bővelkedik EPA és DHA zsírsavakban.

A halolaj mire jó?

              A felszíni vizek, valamint a patakok, folyók és tavak üledéke gyakran mérgező vegyi anyagokkal szennyezett, amelyek a halakban felhalmozódnak. Két csoportra bontjuk őket: zsírban és vízben oldódó káros anyagokra. A higanyt szokták sokan emlegetni a halak kapcsán, de a higany halolajban nem fordulhat elő, mivel nem zsíroldékony. Ugyanez a helyzet az ólommal, kadmiummal és más nehézfémekkel is.  Tulajdonképpen ezeket az anyagokat csak hal fogyasztásával vihetjük be a szervezetünkbe. Az organikus szennyeződések tekintetében más a felállás, mert azok bizony zsírban oldódnak. Minél feljebb vizsgálódunk a táplálékláncban, annál több mennyiség halmozódik fel a vízi élőlények szervezetében. Azonban még a csúcsragadozó halakban is csak kis mennyiségben fordulnak elő és kiszűrésükre már léteznek nagyon érzékeny technológiák. Általánosságban viszont elmondható, hogy a májból kinyert olajok bővelkednek a legjobban ezekben a szennyeződésekben, leggyakrabban a tőkehalmáj olajban lelhetőek meg. A halolajat a halak húsából nyerik ki, így kevésbé szennyezettek, mint a máj olajok. A jó minőségű halolajban nem lehet szignifikáns mennyiségű szennyeződés, fogyasztása biztonságos.

 

 

Mire jó a halolaj?

A halolaj a benne rejlő omega-3 zsírsavak- az EPA és DHA- révén hozzájárul az egészség fenntartásához. Segít megelőzni a szívbetegségeket, csökkenteni a magas vérnyomást, megakadályozni a szívritmuszavart, redukálni a cukorbetegség előfordulását és megszűntetni a reumás ízületi gyulladást. Az omega-3 zsírsavak részt vesznek az idegrendszer fejlődésében és működésében, szerepük van a látásban és a reprodukcióban (szaporítószervrendszer) is.

Láthatjuk, hogy az omega-3 zsírsavak nélkülözhetetlen alkotóelemei az emberi testnek. Esszenciális zsírsavakként csak táplálkozás útján juthatunk hozzájuk, a szervezetünk nem képes az előállításukra. Megfontolandó tehát, hogy egészségünk érdekében többet fogyasszunk belőlük, ezzel helyreállítva a felborult arányt az omega3- és -6 zsírsav bevitel között. A halolaj kiváló forrása a szükséges EPA és DHA zsírsavaknak, használata pedig biztonságos.

Ha többet szeretnél megtudni az omega zsírsavakról, a róluk szóló cikkünket itt olvashatod el:

Omega 3 és 6 zsírsavak jellemzői

 

Források:

Sidhu, K. S. (2003). Health benefits and potential risks related to consumption of fish or fish oil. Regulatory toxicology and pharmacology38(3), 336-344.

 

Harris, W. S. (2004). Fish oil supplementation: evidence for health benefits. Cleveland Clinic journal of medicine71(3), 208-221.

 

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: egészségmegőrzés omega-3

Keresés