Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Omega-3 és omega-6 zsírsavak- Miért jó a halolaj?

Omega-3 és omega-6 zsírsavak- Miért jó a halolaj?

A halolaj kitűnő forrása az esszenciális omega-3 zsírsavaknak. Közülük az EPA és DHA igen jelentős szerepet tölt be a szervezetünk fejlődésében. Érdekes, hogy a két zsírsav homlokegyenest ellentétes hatást fejt ki a testünkben, emiatt viszont fontos az egymáshoz viszonyított beviteli arányuk. Cikkünkből megtudhatod melyek az omega zsírsavak és milyen hatással vannak az emberi szervezetre. Ha már ismered a hatásait, akkor a Zinzino halolajat ajánljuk! Egyébként pedig a cikket! :-) 

Mik azok a zsírsavak?

A zsírsavak olyan szénláncok, amelyek egyik végén karboxilcsoport (-COOH), másik végén pedig omega-szénatom található.

A zsírsavak glicerinhez kapcsolódva triglicerideket alkotnak. Az olajok és zsírok pedig ilyen trigliceridekből épülnek fel. A zsírsavösszetétel meghatározza a zsíroknak és olajoknak a fizikai tulajdonságait. Például mennyi ideig süthetünk egy olajban/zsírban vagy mennyire könnyen emészthető az elfogyasztott zsiradék. Léteznek telített és telítetlen zsírsavak. Ez annyit jelent, hogy a telítettben nincs, míg a telítetlenben van kettős kötés. A telítetlen zsírsavak között sok esszenciális zsírsav fordul elő. A szervezetünknek pedig szüksége van esszenciális zsírsavakra, mert nem képes szintetizálni őket. Ebből kifolyólag táplálkozás útján kell biztosítanunk belőlük a szükséges mennyiséget.

 

Mit jelent az omega-3 és omega-6 zsírsav?

Az omega-3 és -6 a telítetlen zsírsavak csoportjába tartozó esszenciális zsírsavak. Kémiai szempontból a 6 és 3 számok- a zsírsav meghatározott végétől kezdve- jelölik, hogy hanyadik szénatomon kezdődik az első kettős kötés. Biológiai szempontból pedig kiemelkedően fontos, hogy ezeket a zsírsavakat milyen arányban juttatjuk be a szervezetünkbe. A tudomány mai állása szerint 1:1 és 1:4 között jó ez az arány az omega-6 zsírsav javára. Fontos tudnunk, hogy a két zsírsav egymással ellentétes hatást fejt ki, ezért is kulcsfontosságú a két vegyület egymáshoz viszonyított mennyisége.

 

Mire jó az omega-3 zsírsav?

            Kutatások szerint, az omega-3 zsírsavak egészségmegőrző hatása kiemelkedő. A szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében hatékony szerepet játszik. Segíti a magzati fejlődést. Gyermekeknél nagyon fontos az agyi fejlődés miatt, hiszen 14 éves korig jelentős mértékű fejlődésen mennek keresztül. Csökkenti a vér koleszterinszintjét, így hozzájárul az érelmeszesedés és szívinfarktus bekövetkezésének meggátolásához. Kutatások szerint gyerekek esetén a feladat- és problémamegoldó képeség is növekszik.

omega zsírsavak jellemzői

Miért jó a halolaj?

            A halolaj tartalmazza a szervezetünk számára nélkülözhetetlen EPA (eikozapentaénsav) és DHA (dokozahexaénsav) zsírsavakat. Ezek esszenciális zsírsavak, így fogyasztásuk elengedhetetlen az egészséges szervezet működéséhez. Mint azt korábban láttuk, az omega-3 és -6 aránya nagyon fontos az egymást ellensúlyozó hatásuk miatt. Egészséges esetben az omega-3 és omega-6 aránya 1:1 és 1:4 között mozog. Azonban általánosságban elmondható, hogy sokkal több omega-6 zsírsavat fogyasztunk a táplálkozásunk során, mint omega-3-at. Ennek oka, hogy omega-6 zsírsavak előfordulnak a húsokban, gabonákban, növényi olajokban és számos olajos magban is. Ahhoz, hogy elérjük az egészséges arányt, vagy életmód váltásra van szükségünk, amellyel lecsökkentjük az omega-6 bevitelt és növeljük az omega-3 fogyasztását, vagy beszerzünk egy jó minőségű, megbízható forrásból származó halolajat.

Érdemes odafigyelni, hogy nehézfém-mentes, laboratóriumban ellenőrzött készítményt használjunk, amely magas koncentrációban tartalmazza az EPA és DHA zsírsavakat. A kanalas formával nem tévedhetünk nagyot, hiszen a kapszulába zárt halolaj minőségét nem ismerjük, ízét nem érezzük. Sajnos az olajok és zsírok az oxidáció, víz, fény és hő hatására hamar avasodnak, ami minőségbeli romláshoz vezet.

 

A táplálkozásunk átalakulásával sokkal több omega-6 zsírsavat fogyasztunk, mint amihez az evolúció során alkalmazkodni megtanultunk. Manapság akár 20-30-szorosát is elfogyasztjuk a szükséges omega-6 mennyiségnek. Az omega-3 és omega-6 zsírsavak közti felborult arány jelentősen negatív egészségügyi hatást gyakorol a szervezetünkre. Táplálkozásunkkal hozzájárulhatunk az egészséges arány helyreállításához, valamint halolaj fogyasztásával is segíthetjük a szervezetünk megfelelő működését.

Források:

 

Gruger, E. H. (1967). Fatty acid composition of fish oils (Vol. 276). US Department of the Interior Fish and Wildlife Service Bureau of Commercial Fisheries.

 

Simopoulos, A. P. (2004). Omega-6/omega-3 essential fatty acid ratio and chronic diseases. Food reviews international20(1), 77-90.

 

Simopoulos, A. P. (2010). The omega-6/omega-3 fatty acid ratio: health implications. Oléagineux, Corps gras, Lipides17(5), 267-275.

 

https://www.webbeteg.hu/cikkek/fogyokura/4032/omega-3-zsirsavak

 

https://www.webbeteg.hu/cikkek/ege

Keresés